Thursday 16 May 2013

Lembaran Lorong Gelap

Assalammualaikum .

Selamat pagi anak-anak muda :)
sihat ?
aku cuma nak share sikit apa yg mengganggu benak hati aku dari semalam .
saja nak sentuh sikit hati anak-anak muda . konon nya lah . harap ada lah yg tersentuh .

you guys setuju tak kalau aku cakap ,
"makin banyak you guys teroka dalam dunia nie lagi matang you guys" ?
benda betul . bagi aku lah . sebab makin ramai aku kenal orang , makin banyak aku tahu pasal dunia nie .
kita semua masih muda kan ? banyak lagi benda kita tak tahu .

Kisah #1
Jejaka nakal . Terjebak dengan dadah . Background keluarga tak berapa nak baik. Mencari rezeki katanya . Pusher sana sini . Dalam pada masa yg sama tertawan hati dengan keenakan barang . Berniaga sambil menyuap masuk mulut sendiri . Kantoi . Kantoi . Tapi sahabat yg disumbat ke lokap . Nasibnya baik. Jejaka nakal sudah tersedar .



Kisah #2
Gadis ayu . Wajahnya comel . Masih muda . Sangat muda . Terjerat dengan mainan cinta . Pelajaran tidak dipandang . Mainan lelaki lumrah harian . Mungkin dalam diam dia sebenarnya takut untuk berubah . Tiada yg membimbing . Jadi dia terusan menikmati syurga duniawi .



Anak anak muda semakin ramai yang jauh tersasar dari landasan yang sebenar .
Gadis tiada mahkota ? No biggie katanya .
Mak ayah mana dik ? Semua kata perintah mereka kau langgar. Apa lagi yang di atas sana ?
Yang Maha Esa pun kau langgar .

Nak ikut cerita , aku pun pernah masuk ke lembah gelap . Pernah jelek dengan aturan dari Kalam Allah . Pernah kecewa kan mak abah aku . Pernah jadi gadis tanpa arah . Tapi tak pernah lah aku sentuh perkara yg menjijikkan . Arak dadah sikit pun tak pernah aku sentuh . Rokok pernah aku sedut sekali . Terus terbatuk . Menyumpah kebodohan diri sendiri .

Tapi aku tersedar . Sampai bila aku nak jauh dari keluarga tercinta ?
Sampai bila aku nak jadi anak tak bersyukur ?
Bukan tak boleh berubah . Kun fayakun . Bila Allah kata jadi , maka jadi lah ia .
Jangan panggil seorang bekas penagih dadah itu teruk . Jangan panggil perempuan sundal itu teruk .
Kita bagi mereka peluang . Mungkin hati dia masih belum terbuka .
Bila aku dah besar , aku dah masuk uni , aku nampak bezanya dunia aku dengan dunia luar .
Sedih sebenarnya tengok anak anak muda seusia adik aku dah jadi tak berapa nak manusia . Nak ditegur bukan adik sendiri , anak orang tuh . Tapi sedih .
Baru lah aku tahu bodohnya aku dulu . Sekarang aku curi betul betul masa yang ada untuk aku dengan Allah . Untuk aku dengan keluarga . Nanti kalau dah tak sempat nak bercinta dengan keluarga menyesal .

Anak anak muda,
bangun lah . Satu hari nanti bila korang dah besar , dah matang , korang akan gelakkan diri sendiri .
Yang masih sekolah , belajar lah . Jangan pernah bosan belajar .
Cari ilmu , kasi padat dalam dada . Otak kasi centre . Jangan jadi manusia tak beakal .
Konon IQ tinggi tapi moral ? Anjing lagi molek perangai .

Selagi mak ayah hidup lagi , kasi mereka senyum . Nak ke korang tengok mak ayah sendiri seksa menanggung dosa yang korang timbunkan tiap hari ?

Kita sama-sama doakan yang terbaik untuk hidup kita .

btw ,
"Selamat Hari Guru" Terima kasih warga pendidik . May Allah bless you guys :)

tup .



1 comment: